zondag 23 juni: Abbey of Chiaravalle en camping Rio Verde

We genoten tijdens het ontbijt nog een keer van het prachtige uitzicht en reden volgens planning om iets over 10 weg van de camping.

Omdat we het leuk vinden op een reisdag ook nog iets te zien reden we via het Abbey of Chiaravalle in Fiastra. Dit ligt in een natuurgebied met een bezoekerscentrum, een paar kleine winkeltjes, wandelroutes, wat horeca en het klooster met bijbehorende kerk. We dronken even wat op een terrasje en kochten voor 5 euro een kaartje voor het klooster. We kregen een Engelse infoflyer mee en waren vooral onder de indruk van het binnenplein met waterput en mini kruidentuintje. Het plein bleek een ingenieus systeem te hebben gehad om regenwater op te vangen, maar dat haalden we er niet zo makkelijk meer uit. Verder was er eigenlijk weinig te zien in het klooster. Er was een wijntentoonstelling waar alle info in het Italiaans was.

Abbey of Chiaravalle

Omdat het inmiddels rond half 1 was besloten we hier maar gelijk te lunchen. Er zat een vrij groot restaurant (ristorante da Rosa)bij dat er niet uitzag als toeristenmeuk. Het was uiteindelijk niet zo goed. Maarten bestelde bruschetta om daarna weer te ontdekken dat dat te veel is met een hoofdgerecht. Ik had een behoorlijk vette mixed grill met lamskoteletjes, varkensribbetjes en een spies en Maarten 3 gemengde spiezen. Erbij hadden we uitstekende patat en een salade van mozzarella, tomaat en basilicum waarbij de basilicum gedroogd bleek. Beetje gek in hartje Italie. Het vlees was prima gegrild, maar dus erg vet. De worst vinden we hier over het algemeen veel te zout en niet echt lekker. Op een van de bruschettas zat denken we de worst die ik al 3 keer rauw (of toch gekookt?) bij het ontbijt gegeten heb.

Na de lunch reden we door naar camping Rio Verde in Costachiarra. We werden hartelijk ontvangen, maar dit ziet er toch allemaal iets minder gelikt uit dan op de vorige campings. Het sanitair bestaat uit 2 gewone wc’s en verder hurktoiletten en de douches zijn vrij klein en hebben een drukknop. Het lukt gelukkig wel om je kleren droog te houden als je het tactisch aanpakt. Het grootste gedeelte van de camping ligt bezaaid met pluizen uit de bomen wat er een beetje goor uitziet.

En verder is het allemaal wat rommelig. Beetje zoals de campings die we vroeger in het buitenland gewend waren. We zijn natuurlijk ook verpest door de voorgaande campings hiervoor en de campings in Engeland. Het zwembad is vrij groot, maar niet heel mooi en de buurt komt hier ook zwemmen dus het is wat drukker.

We hebben hier geen mooi uitzicht, maar staan wel lekker tussen de bomen en hebben veel ruimte om ons heen. Nadat we zorgvuldig een goede plek hadden uitgekozen gingen we eerst zwemmen om af te koelen. Badslippers en badmuts zijn hier verplicht.
Langzaam maar zeker krijgen we steeds meer muggenbeten en we hebben allebei een blaar op ons kleine teentje. Je moet wat over hebben voor een vakantie...

We wilden wat eten in het restaurant van de camping en moesten direct al opgeven bij reservering wat we wilden eten. We kozen spaghetti carbonara, die peperig en wat roereiachtig was, maar wel heel lekker.

In het restaurant ging alles ongelooflijk traag. We konden pas om 20.15 eten, moesten het bed nog klaarleggen en we wilden nog naar een evenement in een plaats op een half uur rijden. Daar waren we uiteindelijk pas om 10 uur, maar dat bleek een prima tijd. Het was heel erg druk met parkeren, maar uiteindelijk vonden we gelukkig een plekje aan de rand van de weg. Het was de nacht van het vuur (la notte del fuoco en Guaza di San Giovanni en speelde zich af in Grello. We hadden geen idee wat er ging gebeuren en om ons heen bleek niemand Engels te spreken dus we kwamen er alleen maar ongeveer achter wat het programma zou zijn. Rond kwart voor 11 zagen we op de berg fakkels langskomen. Jongens uit het dorp rennen per wijk met een soort slee de berg af waar een enorme brandende fakkel van hout en stro opstaat. Er kwam 2 keer zo’n groepje van een paar fakkels langs en daarna werd de winnaar bekend gemaakt. Naast de fakkels renden mannen mee met een soort grote zwabbers om omgevallen vuur en vonken uit te slaan.
De foto's zijn erg slecht, maar geven wel een idee. Op het filmpje is het beter te zien.

Vervolgens hebben we een uur naar een band staan luisteren. Niet echt onze muziek helaas. Grappig was dat de dansvloer snel vol was en er gestijldanst werd. De rest van het publiek stond er wat ongeïnteresseerd omheen.

Het leek alsof er op het vuurwerk gewacht werd. Opvallend was dat er bijna niet gegeten of gedronken werd, hoewel er wel een bar was. Om 12 uur was het dan eindelijk zo ver. Begeleid door muziek zagen we het meest fantastische vuurwerk ooit. Het ging maar door en was een enorm spektakel. We waren er echt van onder de indruk.

Daarna in colonne de berg af. Het was te laat om de auto op de camping te rijden dus die parkeerden we op het terrein ernaast. Rond 1 uur waren we terug op de camping. Het was heel lekker koel vanavond. Met een lange broek en een shirt was het heerlijk. Ook vannacht was het lekker.