maandag 24 juni: Gubbia

We begonnen de dag vandaag heerlijk rustig met een langzaam ontbijt, lekker lezen en een duik in het zwembad.

Om half 1 en vonden we het tijd om iets te gaan doen. We reden naar Gubbia, een plaats met een mooi middeleeuws centrum. Via 2 liften en een gondelbaan kun je helemaal omhoog naar de basiliek waar een of andere heilige in een glazen kist opgebaard ligt. Omdat het al rond half 2 was eer we in het centrum liepen gingen we eerst maar eten. Een specialiteit van de regio is de crescia, een soort platbrood. Maarten bestelde er 1 met spinazie en worst en ik met parmaham en truffelkaas. Best lekker.
We slenterden de oude straatjes door en gingen met de lift steeds hoger de berg op. We hadden het best zwaar want het lange staan van gisteren was een beetje in de benen gezakt en al het klimmen wilde niet echt lekker lukken.
Uiteraard wilden we het laatste stuk met de gondelbaan omhoog. We hadden er nog nooit eerder een als deze gezien. Aan de kabels hingen een soort smalle kooien waar je precies met z'n tweeën in kan staan.

Het leek me best spannend, maar het viel reuze mee. Leuke ervaring en vanaf boven had je prachtig uitzicht over Gubbia en de markt.

Die markt was behoorlijk groot, maar bestond vooral uit kleding-, tassen- en schoenenkramen. We aten een fantastisch ijsje en dronken nog wat voor we op zoek gingen naar een supermarkt.

Het viel nog niet mee om onze boodschappen te fixen. We wilden eigenlijk lekker op de camping gaan chillen, maar de winkels die we onderweg tegenkwamen waren allemaal dicht. Twee dorpen na onze camping was er gelukkig een supermarkt open. We kochten fantastisch knettervers kurkumabrood en ham voor vanavond en morgenochtend. Snel terug naar de camping waar we om 18.15 uur precies nog konden zwemmen voor het zwembad om 19.00 uur dicht ging.
Daarna zaten we voor de tent om te chillen met het avondeten, chips en drank en de boeken. Het koelt hier ’s avonds meer af dan op de vorige 2 campings. Als de zon weg is zijn spijkerbroek en lange mouwen best nodig. Ook op deze camping zitten vuurvliegjes en er waren vannacht heel erg veel sterren te zien. Op de camping kunnen we de flessen in de vriezer van het restaurant stoppen. Dat is erg fijn, want zo houden we koude drankjes.