dinsdag 25 juni: Urbania en Urbino

Om 8 uur werd het te warm in de tent en kropen we er dus maar uit. We waren nogal lui en deden rustig aan met ontbijten.

Rond half 11 reden we naar Urbania om de Chiesa dei morti te bezoeken. Daar kwamen we een uurtje later aan.

In de kleine kapel van Chiesa dei morti staan 18 mummies in vitrines. Daar staan ze al sinds 1833. De lichamen zijn op natuurlijke wijze gemummificeerd en daardoor dus erg mooi bewaard gebleven.  De Italiaanse gids wist met gebaren en langzaam praten nog best het een en ander uit te leggen over de mummies die in de vitrines stonden. Zo vertelde hij dat er iemand polio gehad had, was er iemand levend begraven, in het hart gestoken en overleden tijdens een primitieve keizersnede. Er stonden een priester en een bakker. De gids legde alles in het Italiaans uit, maar deed dat zo beeldend dat we veel ervan konden volgen.

Op het ticket van het Cheisa dei morti kon je ook nog naar het Museo Leonardi. We zijn er wel even doorheen gelopen, maar vonden het niet zo heel interessant. Het was bij de mummies ook erg warm en het verhaal duurde best lang, dus we we hadden behoefte aan afkoeling. Na een koud drankje op een terras reden we in een half uurtje  naar Urbino waar we overrompeld werden door het prachtige stadsgezicht als je aan komt rijden.

We gingen met de lift naar boven en slenterden door de stad. Het is een leuke plaats om doorheen te lopen.

Omdat het inmiddels 13.45 uur was, was de eerste missie lunchen. In een achterafstraat zagen we een leuk restaurant waar weliswaar weinig mensen zaten, maar waar we wel lekker gegeten hebben.

Vooral de crostini die we deelden waren erg lekker. We hadden het te warm (en allebei een zere kleine teen met blaar.) om veel te klimmen en te lopen. Na nog een ijsje onderweg gingen we dus weer naar beneden om met de auto boodschappen te doen en in een uurtje terug te rijden naar de camping. Het is zo handig dat je met google maps kunt zien hoe lang je ergens over doet. Zo ontdekten we ook dat we Peruglia beter vanaf de volgende camping kunnen bekijken. Daar gaan we nu 2 dagen eerder dan gepland naartoe.

Op de camping ging het zoals gebruikelijk. Even zwemmen, daarna een afwasje en lekker lezen en kurkumabrood met 2 soorten ham en peccorino kaas eten.

Op deze camping moeten we voor het eerst een badmuts op. Het zwembad is wel lekker groot met lekker koel water. Het was vandaag 36 graden en ook vanavond veel langer warm. Dat betekende ook veel meer muggen.

Opvallend is dat we als we ons aan de snelheid houden op de wegen enorm opgeduwd worden door de auto’s achter ons. Begrijpelijk want we vinden het vaak zelf ook te langzaam. De boetes zijn hier erg hoog en Maarten is bang dat we de ene na de andere bekeuring oplopen, dus we houden ons er maar aan. Het is alleen bijna niet te doen. Later zouden we uitvinden dat Italianen zich alleen aan de snelheid houden als er gecontroleerd wordt en die controles worden altijd aangekondigd. Toen zijn we zelf ook maar wat makkelijker geworden.