donderdag 20 juni: Senigallia en camping Tasteria

Reisdag. Ik was al om 6 uur uit bed. Maarten lag enorm te snurken en ik kon niet meer slapen. Het was zo vroeg toch al druk bij de douches. Ik had de laatste te pakken.Toen ik terug kwam was Maarten al bezig de slaapspullen op te ruimen. We ontbeten met de broodjes die we gisteren bij de supermarkt gekocht hadden en heerlijke ham.

Daarna pakten we de tent in en gingen we afrekenen. We hadden de zwemspullen meegenomen naar boven en hebben heerlijk nog bijna een uur gezwommen in een bijna verlaten zwembad. Lekker afgekoeld gingen we de auto in.

We hoefden maar 3 uur te rijden tot de volgende camping, dus dat viel mee. We reden rond 10.45 uur de camping af. Voor de lunch gingen we van de tolweg af om in Senigallia te eten. Ik had een restaurant gevonden met goede reviews. Het bleek markt te zijn en we liepen er even overheen. Omdat het inmiddels 1 uur was waren ze de markt al aan het opruimen. Er staan veel mooie gebouwen in Senegallia en volgens mij is het best een leuke plaats om een uurtje doorheen te slenteren.

We liepen door naar de haven waar restaurant Pagaia zit. Het viel nog wat tegen om de Italiaanse kaart te ontcijferen, maar we wilden in elk geval een keer gefrituurde inkvis eten en dat stond op de kaart. We bestelden een schotel met gefrituurde gambas en inkvis en eentje met inktvis, visjes en gamba’s. Daarbij bestelden we een keer gefrituurde aardappelschijfjes en spinazie. Vooraf kregen we een fris koud soepje dat erg lekker was. Ook de rest smaakte prima.

Na het eten liepen we nog even langs de boten aangezien Maarten daar niet voorbij kan lopen zonder even te gaan kijken.

Er lagen veel vissersbootjes en er was een groepje mannen bezig met het kapot slaan van de krabbetjes/schelpen die in de netten hingen. Geen prettig karweitje gezien de warmte. Ernaast stonden stenen kraampjes waar de vis verkocht kan worden. Maarten had graag een keer bij het aan wal brengen en verkopen van de vis gaan kijken, maar vanaf de volgende camping is dat toch wel wat ver rijden.

Rond 5 uur kwamen we aan bij camping T'asteria bij het schattige dorpje Montelparo. Het hek was dicht, maar toen we ze opbelden werd er open gedaan. We kregen wat fris aangeboden en bladerden wat informatie door tot de eigenaar er was.

We hebben hier weer prachtig uitzicht en het is nog niet heel druk op de camping. Nadat we de tent hadden opgezet en in wat oververhitte toestand waren beland door de snikhitte (het was weer zeker 35 graden) koelden we af in het minizwembad. In een decadente bui en omdat we op de vorige camping steeds een heuvel op moesten klimmen voor de koelkast hebben we er hier 1 gehuurd voor naast de tent. Heerlijk, wat een luxe! Die gaan we nog missen als we hier weggaan.

Ondanks de stevige lunch kregen we weer trek. In het dorp bij de plaatselijke kruidenier kochten we een fantastisch brood, een heerlijk worstje en lekkere prosciutto. We aten alles tot op de laatste kruimel op.

Helaas kwam er toen een Duits gezin met 2 kleine kinderen naast ons staan die een paar uur hebben zitten tetteren. Weg rust. En dat terwijl het hier verder doodstil is. Gelukkig gingen ze rond half 10 naar bed. Wij hebben zitten lezen, maar waren ook moe dus we hebben het niet laat gemaakt. Er zitten hier op de camping heel veel hagedisjes waar Maarten heel enthousiast van wordt. Hier komen ’s avonds wel meer muggen en er zitten kleine steekvliegjes die best irritant zijn.