dinsdag 18 juni: San Leo en het mijnmuseum

Vanwege de warmte zaten waren we al om 7 uur op.De temperatuur loopt overdag op tot boven de 30 graden en de lucht is strakblauw.  De broodjes die we op de camping bestellen zijn niet heel erg lekker. De binnenkant is prima, maar er zit een vrij dikke droge korst omheen. De gekookte ham die we gisteren hadden gekocht voor het ontbijt was wel heel erg lekker.

Deze foto maakten we onderweg naar San Leo, een erg mooi plaatsje boven op een heuvel. Je kunt er goed op zien dat het een hele klim is van onze tent (bij de pijl) naar het zwembad dat een stuk hoger ligt.

San Leo is een schattig klein plaatsje dat je vrij snel gezien hebt. Er was nog een fort bovenop de berg, maar dat was een kwartier traplopen en dat hebben we gezien de tijd en de hitte laten zitten.

We waren er rond 11 uur en na rondgekeken te hebben hebben we even op een terras gezeten.

Maarten bestelde er de lekkerste ijskoffie van de vakantie gedronken. Vier oudere Engelsen naast ons hadden diezelfde koffie en die zag er zo lekker uit dat Maarten dat ook wilde. Die Engelsen vonden de koffie ook fantastisch, want die bestelden gewoon nog zo'n koffie met veel ijs terwijl ze wat beschaamd om zich heen keken of niemand dat zag. Erg grappig.
Na de koffie gingen we in een bus zitten omdat Maarten had gezien dat je ook met een bus naar het fort kon. Dan wilden we het wel. Toen Maarten aan een vrouw vroeg of ze een kaartje had gekocht zei ze dat ze van een tour waren. De bus bleek ook helemaal niet naar het fort te gaan, maar naar beneden aan de berg. De reisleider drong er erg op aan dat we bleven zitten want het was geen enkel probleem als we mee zouden rijden. Toen we uiteindelijk de kans kregen om uit te leggen hoe het zat en dat we dus niet helemaal de berg af wilden leek het hem toch ook wel beter als we er uit gingen. Om 12.15 uur hadden we het wel gezien en gingen we terug naar de camping. Omdat we vrij vroeg waren en onderweg niets te lunchen zagen hebben we op de camping een tosti gegeten. Niets bijzonders maar voor € 2,50 een prima lunch.

Na de lunch hebben we even gezwommen en bij de tent de tarp opgezet. Dat gaf een beetje broodnodige schaduw. Ik heb even de afwas gedaan en Maarten gelezen. Toen was het al bijna weer tijd om te verzamelen voor de excursie naar het zwavelmijn museum waar we ons voor opgegeven hadden. We vertrokken om 15.45 uur in colonne vanaf de camping naar het museum, nog geen 10 minuten rijden. Het museum kostte € 4,50 en wij vonden het niet echt interessant. We hadden ook een beetje pech. De groep werd in tweeën verdeeld en groep 1 kreeg een rondleiding van de eigenaar van de camping en de tweede groep (waar wij in zaten) van een meisje dat niet zo goed Engels sprak en vooral heel saai vertelde. Er was een tentoonstelling van gesteentes en mineralen en daarna ging het over in het zwavelmijn gedeelte.

Je zag veel attributen van de mijnwerkers en kreeg heel globaal een beeld van hoe het eraan toeging in de mijn. Het was binnen in de mijn 45 graden en ze werkten dan ook met zo min mogelijk kleren aan. Het stonk er, was er donker en stoffig. Toen de mijn gesloten werd werd het dorp Perticara een stuk kleiner doordat de mijnwerkers op andere plaatsen aan de slag gingen. Nu zijn er nog maar 200 inwoners over. Met een vol bezette camping verdubbelt dat aantal.

Na het museum stopten we nog even bij Spaccio della Miniera, een boerderijwinkel waar vlees en zuivel uit de omgeving verkocht wordt. We kochten er truffelgrot kaas die erg lekker was en wat lekker vlees voor op de barbecue. Deze keer barbecueden we met een mix van kolen en briketten. Qua hitte was dat veel beter. We waren nu om 8 uur klaar ipv 10 uur. Maarten repareerde een kapotte tentstok en ik schreef mijn verslag. Nadat de zon rond 21.00 uur achter de heuvels verdween werd het snel frisser al was het lekkerder dan gisteren. We waren allebei moe en lagen al voor 22.00 uur in bed. Dat doen veel mensen op de camping. Door de warmte is iedereen er ook al vroeg uit.