maandag 17 juni: Novafeltria en San marino

Het was gisteren nog best warm toen we naar bed gingen maar 's nachts koelde het lekker af. We hebben zelfs de fleecedekentjes gepakt, omdat het te fris werd. Om half 8 smoorden we de tent alweer uit van de hitte. Het sanitair op de camping is prima. De douches zijn wel wat warm, maar hebben een goede straal en je hebt veel ruimte. Ik vind het niet perse heel handig dat de wc en een wastafel in de doucheruimte is. Het is niet echt lekker als er iemand naast je zit te poepen als je onder de douche staat.

We haalden de bestelde broodjes bij de receptie en hadden gelukkig een doosje vache qui rit van huis meegenomen voor de zekerheid. Dat kwam goed van pas, want een supermarkt is hier niet heel dichtbij en we hadden geen boodschappen gedaan onderweg. We hadden ook nog lekker een bak kersen van thuis.
Het was al best warm, maar in de schaduw van de tent was het goed te doen. We hebben even zitten lezen en een plannetje gemaakt voor de komende dagen.

We begonnen met naar de markt in Novafeltria. Dat plaatsje ligt op 10 minuten rijden van de camping. De markt is er iedere maandag tussen 8 en 12 uur en we waren er rond 11 uur. Parkeren was niet zo makkelijk en we belandden op een plek waar je een half uur mocht staan. Als er blauwe strepen om de vakken staan is het betaald parkeren. Je kunt je Nederlandse parkeerkaart gebruiken. We dachten dat we niet zo lang nodig zouden hebben op zo’n dorpsmarktje, maar het was toch een stuk groter dan we dachten.

Er waren voornamelijk kramen met kleding en schoenen, een paar groenteboeren en biologische kraampjes met kaas, honing en olijfolie, een kar met gebakken inktvisjes en een kar met porchetta. Daar waren we wel nieuwsgierig naar maar hebben we nog even voorbij laten gaan omdat we vrij riant ontbeten hadden.

Na de markt reden we een half uurtje door naar San Marino. San Marino is een kleine republiek met ruim 30.000 inwoners. De republiek is geen lid van de Europese unie, maar ze gebruiken wel de euro als betaalmiddel.
We wilden eigenlijk bij de kabelbaan parkeren maar daar zagen we niet direct een parkeerterrein. Achteraf bleek het parkeerterrein 11 te zijn. Met de kabelbaan kun je in 2 minuten vanaf de parkeerplaats naar het centrum van San Marino.
We reden verder door naar boven zonder goed te weten hoe we verder moesten. Bij parkeerplaats 9 besloten we te parkeren en dat bleek een prima keus. Er was een parkeergarage en dat is dus een stuk koeler dan parkeren in de volle zon. San Marino ligt behoorlijk hoog op een soort eenzame hoge rots. Het is dus een pittige klim naar boven. Voor een paar euro kun je met de eerder genoemde kabelbaan; er rijdt een treintje en wij konden vanaf de parkeergarage met de lift naar boven. De poort van de stad wordt nog steeds bewaakt.

Ook boven in het centrum is het flink klimmen door de steile smalle straatjes. Er zijn veel (toeristen)winkeltjes in San Marino en je kunt er belastingvrij winkelen.

We deelden een pizza met ham op een terras met prachtig uitzicht en klommen door naar de La Cesta toren, een burchtachtige toren waar sinds 1956 een wapenmuseum in gevestigd is. Maarten vond het interessant; ik was er vrij snel uitgekeken.

Toch was het ook voor mij leuk, want het uitzicht vanaf de diverse punten op SanMarino, La Guaita en de omgeving met aan de ene kant de heuvels en aan de andere kant in de verte de zee was prachtig.

Je kunt helemaal naar boven tot op de toren en dan sta je op het hoogste punt van San Marino. Ongeveer op 750 meter boven de zeespiegel. Vanaf de top van de toren kijk je op de oudste van de drie torens van San Marino: La Guaita.

Het was best bewolkt, maar ook flink warm en na al dat klimmen in de warmte hadden we wat hoofdpijn. We besloten dat het genoeg was voor vandaag en reden naar het winkelcentrum in de buurt om daar boodschappen te doen voor een barbecue vanavond.

Het winkelcentrum Azzurro ligt op 10 minuten rijden en is niet zo interessant. De meeste winkels zijn verdwenen en het is een wat troosteloze toestand. Het ziet er nog wel mooi onderhouden uit, maar met al die leegstand is het toch een wat somber gezicht. De supermarkt was wel prima.

Terug op de camping zijn we eerst gaan zwemmen en daarna is de barbecue aangegaan. We zijn zo’n 2,5 uur bezig geweest met de paar stukjes vlees die we hadden, want het duurde eindeloos voor de briketten op temperatuur waren op onze kleine barbecue. We hadden beter gewoon houtskool kunnen gebruiken.

Het was al donker toen we klaar waren. Intussen hebben we heerlijk zitten lezen met een koud drankje ernaast. Het is met de hitte overdag erg fijn dat er op deze camping een koelkast met vriezer is waar bijna niemand gebruik van maakt. Waarschijnlijk doordat er hoofdzakelijk caravans staan hier en het een enorme klim is naar zwembad, restaurant en receptie en koelkast.

Om 22.30 uur waren we zo moe dat we naar bed zijn gegaan. Het koelde enorm af vanavond. In mijn joggingbroek met shirt met lange mouwen was het eigenlijk net niet lekker meer. We hebben dus de lekker warme grote slaapzak maar gebruikt vannacht. Natuurlijk keken we eerst nog even vuurvliegjes. Ze kwamen niet zo heel dichtbij maar het leken wel net elfjes die over het veld vlogen. Sprookjesachtig mooi.